Spis Treści
Protokoły to reguły i kroki, automatycznie wykonywana przez urządzenia w internecie. Istnieje wiele protokołów tzw. warstw, które odpowiadają za różnego rodzaju komunikację w internecie. Niektóre z nich to:
Protokół HTTP odpowiada za transfer i odbieranie informacji w internecie. Właśnie ten protokół, dostarcza strony do Twojej przeglądarki.
Dzięki temu protokołowi wszystkie urządzenia komunikują się w standardowy sposób. Protokół jest bezstanowy (stateless) tzn. że nie zachowuje żadnych informacji o połączeniach. Bardziej szczegółowe informacje techniczne znajdziesz na na stronie Wikipedii
Strona, którą właśnie czytasz, dostarczył do Twojej przeglądarki protokół HTTP.
HTTPS to również protokół HTTP, tylko jego wersją szyfrowana. Różnicą jest taka, że protokół HTTP nawiązuje połączenie, a wszystkie dane przesyłane pomiędzy urządzeniami, czyli Twoja przeglądarka <=> Sewer, są szyfrowane dzięki SSL, czyli Secure Sockets Layer.
HTTPS współdziała z protokołem SSL. Tak żeby cała komunikacja była szyfrowana. Dane muszą zachować integralność podczas transmisji. Uwierzytelnianie, czyli informacja że faktycznie komunikujesz się z prawidłową witryną.
Na początku HTTPS zaczęto wdrażać wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z wrażliwymi danymi:
HTTPS zostało dodane do algorytmu Google, jako czynnik rankingu. Google „zaleca” wdrożenie protokołu na każdej stronie. Firmy SEO zalecają przejście na HTTPS.
Większość wyników w TOP10 to strony mające HTTPS. Wpływ tego czynnika na ranking nie jest ogromny, jednak podczas walki o najwyższe pozycje, nie wolno go ignorować.
HTTPS jest obowiązkowe w pozycjonowaniu.
Dodatkowo Chrome i inne przeglądarki informują użytkownika, że znajduje się, na nie zabezpieczonej stronie.
Strona firma bez SSL nie wzbudza zaufania, a jest to najważniejsze w komunikacji z klientem.
Przejście na protokół HTTPS nie jest specjalnie trudnym zadaniem.
Google an swoich stronach opisuje w jaki sposób powinno się migrować stronę.
Zmiana z HTTP na HTTPS to zmiana powiązana z URL-ami instrukcja Google
Zanim zaczniesz jakiekolwiek poważne zmiany na stronie, to wykonaj kopię zapasową. Dzięki czemu w razie nie powodzenia będziesz mógł przywrócić z niej stronę.
Przekierowanie 301 jest to permanentne przekierowanie, jest również w pełni akceptowane i zalecane przez Google.
Prawidłowe przekierowanie gwarantuje, że jeśli ktokolwiek kliknie w link np. https://www.damek.pl/google-moja-firma/ zostanie automatycznie przekierowany na https://www.damek.pl/google-moja-firma/
Na całej stronie, w różnych miejscach występują linki do innych podstron Twojego serwisu.
Wszystkie linki musisz zmieniać na wersję https://.
Dotyczy to szablonów strony, treści i wszelkich miejsc gdzie odwołujesz się na stronie do wersji http, w tym linków canonical.
Przygotuj wersję dla https i przekieruj wersje http za pomocą 301.
W robots.txt może być dodana np. link do mapy strony, należy jej link zmienić na wersję https.
Zaktualizuj w nich wersję strony na https:// oraz zaktualizuj mapę strony podając wersje https://.
Przyspiesz to indeksację nowej wersji witryny.
Zaktualizuj wersję strony, we wszystkich narzędziach Google w tym Analytic, Search Console, Tag Manager, Moja Firma i inne jeśli używasz.
Jeśli używasz CDN również musisz wykonać aktualizację wersji strony.
Zaktualizuj wersję strony na najważniejszych profilach firmowych np. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Yelp itp.
Dotyczy to również, wszelkie innych linków do których masz dostęp.
Jeśli na stronie odsyłasz do innych domen, zaktualizuj te linki na wersję HTTPS, jeśli dana domena nie wdrożyła SSL, rozważ pozbycie się linku do tej strony.
Nigdy nie blokuj indeksacji wersji http, ustaw tylko 301 na https.
Jeśli Google nie może indeksować http to stracisz całą moc Twojej strony, którą stworzyłeś wcześniej.
Przede wszystkim musisz sprawdzić czy połączenie jest zabezpieczone.
Zabezpieczone połączenie jest możliwe tylko, jeśli wszystkie zasoby, czyli te znajdujące się w Twojej domenie oraz te znajdujące się w zewnętrznych domenach, są pobierane połączeniem szyfrowanym.
Zacznij od najprostszej formy, w przeglądarce obok adresu wczytanej strony zobaczysz:
Jeśli klikniesz kłódkę to otrzymasz dodatkowe informacje. W tym informacje
Nigdy nie używaj wygasłego certyfikatu SSL, jest to potencjalne zagrożenie i Twoja strona zostanie, „zdjęta” z wyników wyszukiwania Google, dopóki tego nie naprawisz.
W przeglądarce Chrome możesz użyć opcji Narzędzia dla developerów.
Po włączeniu zakładki Security i przeładowaniu strony. Otrzymasz informacje na temat Certyfikatu oraz zasobów zewnętrznych, które zostały wczytane.
Jeżeli wszystko jest na zielono oznacza to że zarówno Twoja strona jak i zasoby zewnętrzne komunikują się po HTTPS.
Certyfikat jest już zainstalowany to dopiero początek, wdrażania SSL na Twojej stronie.
Musisz poprawić wszystkie zasoby odnoszących się do http i zmienić je na https.
Na początek musisz zając się ustawieniem przekierowania dla całej strony. Oznacza to że każda strona która obecnie działała na http musi być automatycznie przekierowana na https.
Zadanie to można zrealizować na wiele sposobów. Najpopularniejszą opcją jest przekierowanie po stronie serwera. Dodatkowo większość obecnych systemów CMS oferuje wsparcie dla SSL. Jest ono oferowana bezpośrednio w systemie lub za pomocą dodatkowych wtyczek. np. Realy Simple SSL dla Wordpresa.
Musisz zadbać, że jeśli ktoś wejdzie na http to przekierowany zostanie za pomocą 301 na https.
W przypadku Google brak przekierowania może doprowadzić do duplikatu treści, ponieważ robot będzie indeksować osobno http i https, które są identyczne. Może się to zakończyć bardzo dużymi spadkami pozycji i ruchu.
Dodatkowo na pewno w internecie istnieje wiele linków prowadzących do Twojej domeny, 301 przeniesie ich moc z http na https.
Wpisz https://damek.pl zostaniesz automatycznie przeniesiony na https://www.damek.pl/
Narzędzie https://httpstatus.io/, które pokaże Ci jakie otrzymało odpowiedzi od przeglądarki w tym kod 301, czyli przekierowania i kod 200, czyli prawidłowe wczytanie strony.
Można również wskazać adres strony za pomocą tagu canonical, jest to rozwiązanie zastępcze, jednak nie zastąpi przekierowania 301.
Kolejny najważniejszy krok to aktualizacja zasobów. Dopóki na Twojej stronie znajdują się zasoby http:// to niestety, ale Twoja strona nie jest w pełni zabezpieczona. Mówię tutaj zarówno, o zasobach wewnętrznych jak i zewnętrznych.
Zasoby wewnętrzne to wszystko co znajduje się w obrębie Twojej domeny.
Zasoby zewnętrzne to wszystko co jest wczytywane przez Twoją stronę z domen obcych.
Jakie zasoby znajdują się na Twojej stronie:
Sprawdzanie czy Twoja strona zawiera niezabezpieczone treści https://www.jitbit.com/sslcheck/