Spis Treści
Pozycjonowanie lokalne polega na przeprowadzaniu działań pozycjonerskich, których efektem jest wybicie strony internetowej na jak najwyższą pozycje w lokalnych wynikach organicznych wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Frazy te oprócz głównej części mogą zawierać w sobie nazwę lokalizacji (np. Kraków, Poznań, Osiedle Tysiąclecia). Wyszukiwarka Google, podczas wyszukiwania lokalnych usług (np. naprawa agd) samodzielnie przedstawi nam pozycje z najbliższej okolicy względem naszej lokalizacji.
Lokalne SEO to skuteczny sposób na promowanie lokalne firmy w Internecie. Pozycjonowanie lokalne stron internetowych dedykowane jest firmom, które prowadzą swoją działalność na określonym obszarze (miasta, województwa). Pomaga ono promować firmom swoje produkty i usługi wśród lokalnej społeczności. Przekłada się to na zwiększenie liczby klientów, co przyczynia się do wzrostów dochodów firmy oraz możliwości jej dalszej reklamy, a także rozwoju na większym niż dotychczas obszarze.
Wyszukiwanie lokalne jest działaniem, które podejmuje użytkownik szukając danego miejsca w swojej najbliższej okolicy (lokalizacji). Może to być zarówno sklep, restauracja, gabinet kosmetyczny czy punkt dorabiania kluczy. Według badania Google, 4 na 5 użytkowników wyszukuje lokalnych informacji. Do najczęściej wyszukiwanych informacji należą:
By uzyskać wysoką pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania należy kierować się trzema podstawowymi elementami rankingu wyszukiwania lokalnego:
Google Moja Firma to wizytówka firmy w wyszukiwarce Google. Jest to darmowa usługa oferowana przez Google, która umożliwia administrowanie informacjami o firmie wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania oraz mapach Google. Na wizytówce Google możemy umieścić następujące informacje:
Jednym z podstawowym działań podczas prowadzenia lokalnego pozycjonowania jest utworzenie wizytówki Google Moja Firma wraz z podpięciem pod nią swojej strony internetowej. Wielu potencjalnych klientów podczas poszukiwań danych produktów lub usług korzysta z wyszukiwarki Google, zapoznaje się z informacjami umieszczonymi na wizytówce oraz publikowanymi na niej opiniami. Dlatego ważne jest, by dbać o poprawność danych umieszczonych na wizytówce oraz o systematyczne monitorowanie otrzymywanych od klientów opinii.
Lokalne wyniki wyszukiwania (ang. SERP) różnią się od standardowych wyników wyszukiwania. W ich górnej części znajdują się linki sponsorowane pochodzące z płatnych kampanii Google Ads. Poniżej pojawia się mapa z zaznaczonymi lokalizacjami danego zapytania w okolicy oraz informacje o trzech firmach najbardziej powiązanych z szukaną frazą. Dalej wyświetlane są tradycyjne wyniki organiczne.
Lokalne pozycjonowania firmy pozwala na otrzymania wielu korzyści, które w dużej mierze przekładają się na wzrost poziomu sprzedaży produktów oraz zainteresowania usługami. Zjawisko jest zauważalne głównie na rynku lokalnym. Wśród najważniejszych zalet prowadzenia pozycjonowania lokalnego można wyróżnić:
Prace pozycjonerskie są działaniami długofalowymi, tzn. nie można wykonać ich jednorazowo, lecz należy je prowadzić przez cały czas. Koszt pozycjonowania lokalnego jest uzależniona od wielu czynników:
Minimalny koszt pozycjonowania lokalnego w przypadku kwoty abonamentowej to 500 zł netto miesięcznie.
Nie można jednoznacznie określić czasu, który musi upłynąć, by strona zaczęła osiągać wysokie wyniki pozycjonowania lokalnego. Jest to uzależnione od wielu czynników, które można podzielić na 3 etapy:
W przypadku pozycjonowania lokalnego osiągnięcie TOP10 może zająć od 3 do 6 miesięcy, lecz nie jest to żelazna zasada. W przypadku większej konkurencji na lokalnych rynku czas ten może znacząco się wydłużyć.
Linkbuilding odgrywa ważną rolę zarówno w pozycjonowaniu ogólnopolskim, jak i lokalnym. Polega na pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony. Do ich pozyskiwania wykorzystywane są katalogi branżowe oraz fora internetowe, lecz wraz z upływem czasu tracą one na wartości. Największą rolę odgrywają obecnie płatne linki sponsorowana umieszczone na portalach posiadających dobrą renomę oraz wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Posiadanie domeny z rozszerzeniem regionalnym (np. .waw.pl, .opole.pl, .bielsko.pl) nie wpływa na wyniki w pozycjonowaniu lokalnym. Głównymi czynnikami mającymi wpływ na wzrost pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google są:
Żadna z agencji SEO nie zagwarantuje swojego klientowi uczciwie pierwszego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
„Nikt nie może zagwarantować pierwszej pozycji w rankingu Google. Wystrzegaj się SEO, którzy twierdzą, że gwarantują pozycję w rankingach, mają „specjalne układy z Google” lub reklamują „priorytetowe zgłaszanie” witryn do Google” ~ Centrum Pomocy Google
Spowodowane jest to faktem, że wyszukiwarka internetowa Google jest narzędziem zewnętrznym, nie wspierającym działań pozycjonowania. Agencje zajmujące się pozycjonowania dzięki swojemu doświadczeniu i nabytej wiedzy wykorzystując odpowiednie metody i techniki do wykonywania prac, które mogą doprowadzić do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Firmy pozycjonerskie nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony, mogą jedynie wpływać na jej wzrost.
Efekty pozycjonowania można monitorować za pomocą bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Google – Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki nim w łatwy sposób możemy monitorować bieżące statystyki strony, w tym wzrost ruchu na stronie, widoczności w wyszukiwarce, a także zasięgu witryny. Dodatkowo otrzymujemy listę fraz, pod którymi nasza strona jest najczęściej wyszukiwana i wyświetlana. Odpowiednia analiza prezentowanych przez Google danych umożliwia wyciąganie wniosków do dalszej pracy nad optymalizacją strony i jej rozbudową.
Pozycjonowanie strony internetowej to działania długofalowe. Nie zobaczymy jego efektu z dnia na dzień, lecz dopiero po kilku miesiącach. Strona, która osiągnęła wysokie pozycje nie może zrezygnować z działań SEO, ponieważ zakończenie prac pozycjonerskich doprowadzi do stopniowego spadku pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Prace nad stroną powinny być wykonywane cyklicznie przez cały czas, a wśród nich powinny się znaleźć:
Nie ma określonej granicy liczby słów, które można wypozycjonować. Każda strona jest indywidualnym przypadkiem. Przed rozpoczęciem prac pozycjonowania powinna zostać przeprowadzona analiza konkurencji oraz branży, co umożliwia dostosowanie strategii wraz z uwzględnieniem budżetu firmy przeznaczonego na działania SEO. Wraz ze wzrostem rozmiarów serwisu, oferowanych usług czy produktów (np. sklepy internetowe) liczba fraz kluczowych rośnie do większych rozmiarów w porównaniu z małymi stronami prezentującymi ograniczoną zawartość.
Użytkownicy lokalnie szukając produktów lub usług często do szukanej frazy dopisują nazwę miejscowości. Jest to istotna informacja podczas przygotowania struktury strony. Poszczególnym miastom, lokalizacjom poświęcone powinny być oddzielne podstrony, strony dedykowane. Jest to również ważny element podczas konfiguracji wizytówki Google Moja Firma dla firm, które posiadają kilka swoich oddziałów.